Bank Gospodarstwa Krajowego od lat finansuje rozwój infrastruktury transportowej w Polsce, czego efekty bardzo dobrze widać na drogach. Teraz czas na kolej – wskazuje Maciej Kliś, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego. To w tym obszarze, jak zauważa, Polska ma obecnie największe zapóźnienia, a co za tym idzie, najwięcej wyzwań. Docelowo chodzi o to, by sieć transportowa rozwijała się kompleksowo i wzajemnie się uzupełniała – zaznacza.
– Bank Gospodarstwa Krajowego od szeregu lat finansuje infrastrukturę transportu, począwszy od dróg, poprzez koleje, a także żeglugę, w tym żeglugę śródlądową – wskazuje Maciej Kliś, wiceprezes BGK. Jednym z pierwszych funduszy funkcjonujących w BGK był Krajowy Fundusz Drogowy, który, jak podkreśla wiceprezes, w sposób znaczący sfinansował i nadal finansuje budowę dróg i autostrad w Polsce. – Czas na kolej – mówi Maciej Kliś. – Zapóźnienia są tu zdecydowanie największe i wyzwania też są największe – stwierdza.
Podkreśla, że w rozwoju kolei chodzi zarówno o kolej szybkich prędkości jak i transport towarowy, który ma odciążyć drogi, a dodatkowo wpisywać się w założenia zielonego ładu.
– Przyszłość kolei to transport intermodalny – mówi przedstawiciel BGK. – Tworzymy w Polsce sieć intermodalną, która ma pozwolić na przewożenie towarów ze zbliżoną prędkością, z jaką jamy obecnie do czynienia w Europie. W Polsce niestety jesteśmy do tyłu mniej więcej o 20 km/h – mówi Maciej Kliś. Średnia europejska dla transportu towarowego wynosi ok. 40 km/h, podczas gdy w Polsce to 24 km/h. – Te pociągi jadą bardzo powoli – ocenia dodając, że liczy na zmianę, którą za pośrednictwem Funduszu Kolejowego i środków na rozwój infrastruktury wspiera BGK.
– Podchodzimy do tego kompleksowo. Chcemy, żeby te wszystkie fundusze funkcjonowały kompatybilnie. Koleją chcemy dojechać do portu, a z portu, który też jest finansowany przez Bank Gospodarstwa Krajowego, tymże transportem kolejowym towary powinny być transportowane po całej Polsce – wskazuje. System uzupełnia transport intermodalny, przekładając towary na ciężarówki, czyli transport drogowy.
W przypadku kolei pasażerskiej wyzwaniem jest przede wszystkim kolej dużych prędkości. – Już niedługo będzie powstawała tzw. trasa Y, z Warszawy do Łodzi, potem do Wrocławia i Poznania – mówi Maciej Kliś i zaznacza, że finansowanie rozwoju tych połączeń także należy do celów BGK. – Bank Gospodarstwa Krajowego jest bankiem rozwoju, który ma też swoją działalność misyjną. Jednym z głównych celów banku oczywiście jest to, aby rozwój sieci transportowej, infrastrukturalnej był jak najpełniejszy i następował w jak najszybszym tempie – mówi wiceprezes banku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.